Berlin Court Finds Deutsche Welle Unlawfully Dismissed Journalist Farah Maraqa

Palestinian journalist wins court appeal in Berlin on all counts


Yesterday, Monday 5th September, Palestinian journalist Farah Maraqa won her court case against Deutsche Welle for unfair dismissal. Farah won on all counts – Deutsche Welle must now re-employ her and pay all court costs (nearly €40,000). We hope to publish an article on Farah’s case on later this month. Until then, here is a statement by the European Legal Support Centre which has been advising Farah.


Palestinian-Jordanian journalist Farah Maraqa won her lawsuit against German public broadcaster Deutsche Welle (DW), which dismissed her and other 6 journalists in February 2022.

Following a hearing on 20 July 2022, the Berlin Labour Court ruled today in favour of Farah Maraqa, ordering Deutsche Welle to reinstate her and to pay for the costs of the legal dispute. This suggests that the Court recognised that Farah’s termination, based on a controversial investigation and unfounded allegations of antisemitism related to reports published before her employment contract, was illegal.

This comes after the judge had proposed a settlement between the journalist and DW in the form of a joint statement. DW never commented nor replied to Farah Maraqa’s proposal of a statement that includes a public apology, a retraction of their allegations and reputation rehabilitation.

It is the second lawsuit that DW has lost after they terminated the contract of 7 journalists from their Arabic service. On 7 July 2022, the Bonn Labour Court found that DW’s dismissal of Palestinian journalist Maram Salem was unlawful. In another case, DW settled. All the remaining cases are still pending.

The dismissals were presumably based on a controversial investigation report led by Ahmad Mansour, who was criticized by several experts as biased, and used the IHRA working definition of antisemitism (IHRA-WDA) and its problematic examples to assess social media posts and reports as antisemitic. This manifests an anti-Palestinian sentiment and leads to a significant chilling effect on any journalist who would cover Palestine/Israel.

The ELSC is proud to have provided support for Farah Maraqa who stood firm in her convictions and had the courage to take DW to Court.

It is a relief that the judge ruled in Farah’s favour and held Deutsche Welle accountable for this illegal dismissal. We hope this sends a clear message that they should stop their censorship practices. This case illustrates how the institutionalisation of the IHRA-WDA can lead to severe infringements upon freedom of expression and freedom of the press. At the same time, it is another confirmation that pushing back – including through legal action – is effective and is a necessity in order to uphold these rights.

said Giovanni Fassina, Director of the ELSC.

So far, it appears DW management has refused to acknowledge their mistakes and has instead anchored its prejudiced positions in a new Code of Conduct published on 1 September 2022. What is new in this binding Code is that it obliges DW employees to “maintain restraint in the content and form of our social media and other publications in both a professional and private context”. It also mentions Israel twice when referring to commitments against racism and antisemitism, including: “Due to Germany’s history, we have a special obligation towards Israel.”

It is not clear what obligations this statement implies for DW employees, nor whether it means unwavering political support the Israeli government, which would raise important questions related to the independence of the press. The Code also repeatedly warns employees of potential consequences if any violation of the Code is observed, including dismissal.

Additional noteThe motivations of the judgement will be available mid-October.