4
Why Does it Happen?t

FACTORS IN PRODUCTION?

We look here at key factors which affect the production and structuring of
news accounts in this area. As we have seen, there is in general a dearth of
in-depth, analytic and explanatory material included in news reports.
Journalists in our focus groups pointed to the problems in producing a
constant flow of news items and to pressures of time. Newsroom
discussions do not focus very often on issues of audience comprehension or
the overall effect of news programming on public understanding. As Adrian
Monck pointed out to us, the main concern of news producers is often the
logistics of how to get the job done in the time available. As he noted, there
are a limited number of ways in which news stories are currently told.
These include the standard news package with video inserts, or a studio
discussion or a live piece to camera by an expert journalist. As he put it,
which format is used and what goes into the story is often dominated by the
pressure to deliver a sequence of programmes lasting exactly 24 minutes
and 36 seconds (timed to the second). He believed that it was now very
important for journalists and broadcasters to reorient their concerns and
think about how news output could be restructured to improve its capacity
to inform. Others also pointed to factors in the current organisation of news
programming which limit the ability of journalists to explain and analyse.
One participant in the focus groups was a professional photographer and he
commented that

Part of the problem is just the way the news medium works nowadays — where you are geared up
to having constant 24 hour news and you get the feeling that some of the journalists on the spot
are spending more time in front of a camera because they have to do 15 different TV news



programmes and four different radio programmes, than they are actually finding out what’s
happening in the story, and that means we do not get as much analysis, as much colour, as much
depth in what’s going on. You get moment-by-moment repetition. (Middle-class male group,
London)

Lindsey Hilsum also noted the pressures of time but linked this to the
specific difficulties of covering the Israeli-Palestinian conflict, with its long
complex history in which explanations are intensely contested:

There are two problems ... how far back do you go is one and the other is with a conflict like this,
nearly every single fact is disputed ... I think, ‘Oh God, the Palestinians say this and the Israelis
say that’ and I have to, as a journalist, make a judgement and I say this is what happened and it’s
quite clear and there are other things where I wasn’t there and I didn’t see it with my own eyes. |
know it’s a question of interpretation so I have to say what both sides think and I think sometimes
that stops us from giving the background we should be giving, because I think ‘Well, bloody hell,
I’ve only three minutes to do this piece in and I’'m going to spent a minute going through the
arguments.” (Middle-class female group, London)

But, as she notes, the journalists should be giving the context, and our study
suggests that the removal of it has important consequences. As we have
indicated, the absence of key elements of Palestinian history makes it
difficult to understand their perspective. Their actions could appear without
context and in consequence they may be seen as ‘initiating’ the trouble. In
contrast, when the Israelis acted, the news often gave an explanation which
could legitimise what they were doing. Israeli views on terrorism and the
rationale for their actions were clearly included on the news, and Israelis
were more frequently quoted and featured than Palestinians. One reason for
this disparity was the more efficient public relations machine which the
Israelis operated to supply information to journalists. At the same time it
was sometimes difficult for journalists to obtain information from the
Palestinian side about current events. We interviewed a US journalist who
had headed a Jerusalem-based news agency in the period before the
intifada. As he noted, most journalists actually lived in Israel and were
regularly supplied with information:

Nearly all [the journalists] lived in Israel or West Jerusalem, rather than in Palestinian areas. The
Israelis were very nice to them. They speak their languages, they dress like us, for the most part
they act like us. They press the right buttons. The other thing is the Israeli efficiency, ‘You want

these documents, I’11 get them for you’, miles of statistics!? (Interview, June 2002)

He believed the Palestinian operation was far less effective:

Palestinian spokesmen are their own worst enemy. They often come across as boorish, the
message is often incoherent. Official Palestine does have a method problem. They miss the



essential points. Arafat is a one man show, he is almost always incoherent. (Interview, June 2002)

He also noted the difference in that the Israeli approach was essentially
proactive while the Palestinians were essentially reactive:

Palestinians don’t have a clear public relations approach. They [Palestinians] start from a reactive
approach. I get 75-100 emails a day from official Israeli sources and organisations which support
[Israel] (about 15 per cent from government, the rest lobbyists and supporters). I get perhaps five
a week from Palestinian sources. (Interview, June 2002)

In contrast, some British Zionists with whom we spoke took the view that
there were weaknesses in Israeli press and public relations, particularly in
the Israeli Defence Forces (IDF). Joy Wolfe from the Women’s
International Zionist Organisation commented on the ‘inexperience’ of the
IDF team who have ‘very poor communication equipment and not even a
proper Englishspeaking translator who can put out a decent and accurate
press release’ (23 October 2003). Overall, however, it does seem from our
research that the Israelis achieved much more space for their views than the
Palestinians (as shown, for example, in the relative amounts of reported
statements/interviews).

British journalist Robert Fisk has also described how the regular supply
of information and well organised public relations can set agendas in news:

The journalists’ narrative of events is built around the last thing someone has said and the last
thing, given the constraints of time and the rolling news machine that they have heard on the
agency wire. So what you would find on television in the last few weeks is that every time an
Israeli statement was made, it was pushed across at the Palestinians. So the Israelis would say:
‘Can Arafat control the violence?’ and instead of the television reporters saying: ‘Well that’s
interesting, but can the Israelis control their own people?’ the question was simply taken up as an
Israeli question and became part of the news agenda. There seemed to be no real understanding
that the job of the reporter is to analyse what’s really happening, not simply to pick up on the
rolling news machine, the last statement by one of the sides. And given the fact that the Israelis
have a very smooth machine operating for the media, invariably what happened is, it was Israel’s
voice that came across through the mouths of the reporters, rather than [having] people who were
really making enquiries into both sides and what both people were doing. (The Message, BBC
Radio 4, 20 October 2000)

It has often been noted that it is easier for journalists to accept the routine
supply of information than to undertake the difficult, expensive and
sometimes dangerous path of generating independent material. Journalists
who were working in the occupied territories complained of extensive
intimidation and it has been suggested that this has worsened as the intifada
gathered momentum. The veteran BBC correspondent Keith Graves has
written in the Guardian that



When I was first based in the Middle East as a BBC correspondent thirty years ago, Israel was
rightly proud of its position as the only country in the region where journalists could report
freely. Not anymore. Under the Sharon government intimidation of reporters deemed ‘unfriendly’
to Israel is routine and sanctioned by the government. (Guardian, 12 July 2003)

Organisations such as the Foreign Press Association (FPA) in Jerusalem
and Reporters Sans Frontiers have accused the Israelis of deliberately
targeting gunfire at journalists, noting that eight had been wounded (7%e

Observer, 17 June 2001).2 A recent programme on Channel 4 television
gave a detailed account by journalists of what they regarded as the

deliberate killing of a colleague by Israeli security forces, when he had been

filming the bulldozing of Palestinian homes.#

The Palestinian Authority has also made attempts to limit unfavourable
coverage by, for example, trying to control what is filmed. But it seems
clear that, overall, Israel’s public relations and system of information
supply is more sophisticated and well resourced. There are also powerful
lobbies which support them in the US and to some extent in Britain. The
Independent, for example, has reported that ‘the Israeli embassy in London
has mounted a huge drive to influence the British media’. The paper quoted
the embassy’s press secretary as saying that

London is a world centre of media and the embassy here works night and day to try to influence
that media. And, in many subtle ways, I think we don’t do a half bad job, if | may say so ... We
have newspapers that write consistently in a manner that supports and understands Israel’s
situation and its challenges. And we have had influence on the BBC as well. (/ndependent, 21
September 2001)

The Observer has also written of the intensity of this campaign, noting
that:

A new front is opening in the intifada. Faced with increasing international criticism of its
handling of the Palestinian uprising, the Israeli government of Ariel Sharon and its allies in the
powerful and influential pro-Israeli lobby, have stepped up their efforts against international
media reporting of the current crisis. News organisations that fall foul of Israel are accused of
being pro-Palestinian at best, and at worst anti-Semitic. (Observer, 17 June 2001)

Journalists spoke to us of the personal criticism and ‘flak’ which they had
received. Lindsey Hilsum from Channel 4 News commented on ‘the
number of emails that I receive saying that I’m anti-Semitic because I’ve
written something they don’t like about Israel’ (in focus group: middle-
class females, London).



The Observer also noted the organised nature of letter writing
campaigns:

For many years, pro-Israel organisations have organised letterwriting campaigns to protest

against articles and programmes they dislike. With the development of email, this activity has

grown enormously. Websites ... target individual journalists and provide ready-written letters of
complaint for subscribers to send out. (Observer, 17 June 2001)

Pro-Israel groups often argue that both ‘bias’ in the media and physical
attacks upon Israel are at root caused by anti-Semitism. There is certainly
evidence of anti-Semitism in the speeches of some Muslim clerics and in

the Arab media.2 The Israelis have occasionally pointed to this as part of
making their own case. We spoke in some detail about this with Nachman
Shai, who was a key Israeli spokesman in the early period of the intifada.
He was also Director General of the Ministry of Science, Culture and Sport
and had been chief spokesperson for the IDF at the time of the Gulf War.
His view was that Israel tended to avoid using anti-Semitism as an
argument. He also noted that it was more significant as an issue to Jews
living outside Israel: ‘Anti-Semitism doesn’t have the same significance to
Israelis as to non-Israelis, since we are not exposed to it in our everyday
life’ (interview, 15 August 2003).

There was another very important issue which affected the contemporary
development of Israeli public relations. After the events of 9/11 and the
attack on the US, Israel had stressed its role as part of the ‘war against
terror’. This had much more ‘general’ connotations in terms of presenting
Israel as one part of the Western Alliance. As Nachman Shai commented:

We selected the first [war on terror] instead of the second [anti-Semitism] because we are part of
the Western world. We very much played the first argument. It worked better with governments,
they gave us more support. It’s like if you’ve run out of arguments, you’re stuck with anti-
Semitism. The first one is based on common interests. (Interview, 15 August 2003)

We might note that for Israel to present itself as part of a general ‘war on
terror’ against those who dislike Western values also has the advantage of
drawing attention away from specific actions by Israel which have
contributed to the origins and development of the Middle East conflict.
However, a final comment from Nachman Shai was on the quality of
international media coverage, including that of Britain. He regarded it as
having improved and cited the effect of suicide-bombings on how the
conflict was seen:



It has gradually become more balanced than in the beginning — the media are now seeing more of
the complicated issues than at the beginning, because of the indiscriminate violence of the
suicide-bombers against the Israeli population. (Interview, 15 August 2003)

The essence of what Nachman Shai is saying is that the Israelis have
stressed their role in the general ‘war on terror’ rather than the issue of anti-
Semitism, and also that the coverage of suicidebombing has improved the
‘balance’ of coverage, from the Israeli perspective. This is strikingly
different from the arguments of pro-Israeli commentators in Britain who
have stressed anti-Semitism and attacked media coverage.

CLAIMS THAT THE MEDIA ARE BIASED
AGAINST ISRAEL

The Observer also pointed to the influence of lobby groups such as the
Conservative Friends of Israel which invites senior journalists to lunches at
the House of Commons. It commented that ‘for those working for
organisations perceived as being biased against Israel these can be
uncomfortable affairs’. Such lobby groups often assert that the media is
biased against Israel. The Conservative MP Gillian Shephard is quoted as
saying:
Let’s not forget that Israel feels under siege. And it literally is. That is what drives the feeling of
ultra-sensitivity. They feel that there is bias and there is a conspiracy against them. There is a
perception that Israelis are portrayed as instigating the problems and that the historical context of
the threat against Israel is forgotten. There is a feeling too that Israel — which is a tiny island of

democracy amid much less democratic neighbours — never gets enough credit for what it has
achieved. (Observer, 17 June 2001)

As we have seen, our study does not support the view that Israel is
portrayed unfairly. Yet Gillian Shephard points to the deep sense of
persecution which some in the wider Jewish community still apparently feel
at the hands of the media. In February 2003, for example, Melanie Phillips
wrote in the Jewish Chronicle of a conference on anti-Semitism and the
discussions and evidence which were presented at it. The recurring theme,
she notes, was ‘a nexus of anti-Jewish hatred between fanatical Islamists on
the one hand and the British and European media on the other’. She argues
that



Europe has waited for fifty years for a way to blame the Jews for their own destruction. So
instead of addressing genocidal Muslim anti-Semitism, the Europeans have seized upon a
narrative which paints the Jews as Nazis and the Palestinians as the new Jews. (Phillips, 2003)

She notes how the conference ‘was told about the way the British media
describes Israel’s “death squads™, “killing-fields” and “executioners” while
sanitising Palestinian human bombs as “gentle”, “religious” and “kind”’
(Phillips, 2003). While it is clearly true that vicious anti-Semitism exists in
some Islamic groups and elsewhere, this description of the British media
does not accord with what we have found. We were also puzzled by what
some people in our focus groups believed about TV news. There is an
interesting phenomenon well documented in psychological studies whereby
a strong commitment can lead to an inability to see information that
contests the preferred view or violates a preferred expectation. We did find
in our study at least one case where a person found it difficult literally to
see what was in front of him. The great majority of those in our audience
groups did not process information in this way, but in this case the
participant stated that the news was biased against Israel and that the
photographs he had used in the news writing exercise were also ‘pro-
Palestinian’. We pointed out that they had been carefully chosen. They did
in fact include a picture of the aftermath of a suicide-bombing, which
showed an Israeli ambulance with the Star of David on the side. They also
included the image of a dead Israeli soldier being thrown from the window
of a Palestinian police station. But the participant focused his attention very
largely on an image of an Israeli tank in a Palestinian area and expressed his
concern about what people would think of this.

Overall, the results of our study suggest that it was Israeli perspectives
which predominated in TV news and this is in part the result of a very well
developed system of lobbying and public relations. Another key factor
affecting media coverage is the very close political and communication
links which exist between the US and Britain.

THE US CONNECTION

Our content analysis showed that speakers from the US were frequently
featured on TV news and that they commonly endorsed or supported Israeli



positions. There was no comparable referencing of the governments of
other nations who were more critical of Israel.® Given the significance of
the US as the world’s sole remaining superpower and its relationship with
Britain, it is not surprising that the views of its politicians would be featured
but none the less it had a significant effect on the balance of TV news
coverage. There is some evidence to suggest that the perspectives on the
Middle East adopted by US politicians are strongly influenced by pro-Israel
lobbies. A recent Radio 4 programme looked in detail at this and noted how
the pro-Israel groups now included the Christian Right:

Journalist: 1t’s time to revive one of the oldest stereotypes in American politics, the power of the
Jewish lobby. Today, it’s not the Jewish lobby which counts, it’s the pro-Israel and the difference
is crucial. Two of the most formidable organisational networks in America, the Jewish
Establishment and the Christian Right have joined forces. Together, they can penetrate deep into
the body politic. (4 Lobby to Reckon With, BBC Radio 4, 7 May 2002)

The programme visited the Cornerstone Church in San Antonio, Texas, ‘a
stadium-sized arena’ with 10,000 worshippers, whose services are
broadcast to millions of homes. The pastor’s sermon is heard:

God entered into an eternal covenant with Abraham, Isaac and Jacob that the nation of Israel
would belong to the Jewish people for ever, and forever means 2002, 3002, 4002, forever is
forever. Jerusalem is the eternal capital of the Jewish state. (4 Lobby to Reckon With, BBC Radio
4, 7 May 2002)

The programme also pointed out the strength of Jewish American activism
and the role of AIPAC (the American Israel Public Affairs Committee). It
was also stated that there are smaller Jewish groups in the US who are
opposed to Israel’s current policies, but the influence of AIPAC is very
noteworthy:

Journalist: AIPAC’s power has become the stuff of Washington legend. Fortune magazine
consistently puts it in the top five special interest groups. No other foreign policy based lobby
group gets into the top 25. (4 Lobby to Reckon With, BBC Radio 4, 7 May 2002)

The programme also interviewed J.J. Goldberg, an American author who
has written on AIPAC and other pro-Israel groups. He comments on how
the influence of ‘political action committees’ has developed through the
financing of the opponents of those who speak against Israel:

AIPAC has a lot of influence on foreign policy, they work hard to make sure that America
endorses pretty much Israel’s view of the world and of the Middle East. They do it partly by
convincing, partly by implied threats. AIPAC does not raise money for candidates but there are
Jewish PACs (Political Action Committees) that raise campaign funds for candidates. Four or



five times over the last twenty years, these PACs have gone after members of Congress who
voted in ways that AIPAC didn’t like. They have flooded their opponents with money and
enabled them to beat the incumbents. Sent a message that if you really go against AIPAC, you’d
better know where you’re next dollar is coming from. So that, as I’ve been told by a number of
congressional aides over the last few years, if the congressman doesn’t vote against Arafat they’ll
pay a price. If they do vote against Arafat, there’s no price to be paid. There’s no percentage for
the member of Congress to stand up for peace, for compromise. Nobody is going to reward them,
they’ll be punished. (4 Lobby to Reckon With, BBC Radio 4, 7 May 2002)

As the BBC programme notes, the strength of the lobby was shown at the
annual conference of AIPAC which featured the attendance of half the US
Senate and half the members of the lower house. It has also been argued
that media coverage in the US is strongly influenced by the pro-Israel
lobby. Michael Massing, writing in The Nation, noted that the activities of
AIPAC are rarely analysed in the American media:

Journalists are often loathe to write about the influence of organised Jewry. Throughout the Arab
world, the ‘Jewish lobby’ is seen as the root of all evil in the Middle East, and many reporters and
editors — especially Jewish ones — worry about feeding such stereotypes. (7he Nation, 10 June
2002)

But he also comments that the main obstacle to covering such groups is
fear:

Jewish organisations are quick to detect bias in the coverage of the Middle East and quick to
complain about it ... As the Forward observed in late April, ‘rooting out perceived anti-Israel in
the media has become for many American Jews the most direct and emotional outlet for
connecting with the conflict six thousand miles away.” Recently an estimated one thousand
subscribers to the Los Angeles Times suspended home delivery for a day to protest what they
considered the paper’s pro-Palestinian coverage. The Chicago Tribune, the Minneapolis Star
Tribune, the Philadelphia Enquirer and the Miami Herald have all been hit by similar protests.
(The Nation, 10 June 2002)

Massing asks whether such protests have an effect and considers the
experience of the New York Times. On 6 May 2002 the paper had run two
photographs of a pro-Israel parade in Manhattan:

Both showed the parade in the background and anti-Israel protesters prominently in the
foreground. The paper, which for weeks has been threatened with a boycott by Jewish readers,
was deluged with protests. On May the seventh the Times ran an abject apology. That caused
much consternation in the newsroom, with some reporters and editors feeling that the paper had
buckled before an influential constituency. ‘It’s very intimidating’, said a correspondent at
another large daily who is familiar with the incident. Newspapers, he added, are ‘afraid’ of
organisations like AIPAC and the President’s Conference. ‘The pressure from these groups is
relentless. Editors would just as soon not touch them.’ (The Nation, 10 June 2002)



Ted Turner, the founder of CNN also famously ignited an international
controversy by saying that both the Israelis and the Palestinians were
engaged in ‘terrorism’. As the Guardian reported:

After the Turner interview appeared ... there were calls for the cable and satellite operators [in
Israel] to pull CNN from their output. One of the main satellite operators in Israel, Yes, added
CNN’s arch-rival Fox News — perceived to be sympathetic to Israel — to its package of channels.
CNN clearly had some talking to do, and its most senior editorial executive got himself on the
first flight out of Atlanta when he read Turner’s comments. Eason Jordan, chief news executive at
CNN spent the next week or so on a whirlwind damage-limitation exercise [in the Middle East].
(Guardian, 1 July 2002)

The Guardian also noted that Fox News had ‘endeared itself’ to the
conservative right in its approach to the Middle East conflict: ‘It now refers,
for example, to Palestinian suicide bombers as “homicide-bombers™. In
Israel, it is held up as a model of “objective” reporting’ (Guardian, 1 July
2002).

Fox is part of Rupert Murdoch’s organisation which has extensive media
interests in Britain, owning, for example, the Sun, The Times, the Sunday
Times and the News of the World. Sam Kiley, a correspondent for The
Times, resigned in September 2001, blaming its allegedly pro-Israeli
censorship of his reporting. He spoke of Rupert Murdoch’s close friendship
with Ariel Sharon and heavy investment in Israel. Writing in the London
Evening Standard, he commented that

The Times foreign editor and other middle managers flew into hysterical terror every time a pro-
Israel lobbying group wrote in with a quibble or complaint and then usually took their side
against their own correspondent ... [ was told I should not refer to ‘assassinations’ of Israel’s
opponents, nor to ‘extrajudicial killings or executions’. (Quoted in the Guardian, 5 September
2001)

The Guardian also reported Kiley as saying that

Murdoch executives were so scared of irritating the media mogul that when [Kiley] interviewed
the Israeli army unit responsible for killing a twelve-year-old Palestinian boy, he was asked to file
the piece without mentioning the dead child. (Guardian, 5 September 2001)

The Daily Telegraph has also been the subject of disputes over its Middle
East coverage. The proprietor of the Telegraph group, Conrad Black, is
strongly supportive of Israel and journalists complained that this was
affecting editorial policy. In March 2001, The Guardian reported that:



Three prominent writers — all of them past contributors to Mr Black’s Telegraph group have
signed a letter to the Spectator accusing him of abusing his responsibilities as a proprietor. Such
is the vehemence with which Mr Black has expounded his pro-Israeli held view, they say, no
editor or reporter would dare write frankly about the Palestinian perspective. (Guardian, 16
March 2001)

On the same day in the Guardian, William Dalrymple, one of the authors of
the letter, wrote:

A press baron is an immensely powerful figure. With that power, comes responsibilities, and
those responsibilities are abused when he makes it clear that certain areas are off-limits to
legitimate enquiry, and that careers will suffer if those limits are crossed. (Guardian, 16 March
2001)

The pressures of organised public relations, lobbying and systematic
criticism together with the privileging of Israeli perspectives by political
and public figures, can affect the climate within which journalists operate.
There 1s no total control and there are areas of the media where the debate is
relatively open. But these factors go some way to explaining why
journalists sometimes have difficulty in giving a clear account of the
Palestinian perspective, while they can apparently more easily facilitate that
of the Israelis.



	Page 1
	Title page
	Copyright page
	Contents
	Acknowledgements
	Introduction
	1 Histories of the Conflict
	2 Content Studies 2000–02
	3 Audience Studies 2001–02
	4 Why Does it Happen?
	5 Conclusions on the 2000–02 Content and Audience Samples
	6 News Content and Competing Explanations of the 2008/09 Gaza Attack
	7 Audience Understanding of the Israeli-Palestinian Conflict and the Gaza Attack 2008/09
	8 Attack on the Gaza Flotilla, 2010
	9 Conclusions
	Appendix 1
	Appendix 2
	Appendix 3
	Appendix 4
	Appendix 5
	Endnotes
	References
	Index

